Regulacje Nadzór UTK nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych

Nadzór UTK nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych

09 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego prowadzi stały nadzór nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych. Działania w tym zakresie zostały uznane za jeden z priorytetów nadzorczych Urzędu w 2014 roku.

Nadzór UTK nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych
Fot. Rafał Wilgusiak

Łącznie w tym zakresie zaplanowano ponad sto szczegółowych kontroli, obejmujących nadzór nad: stanem technicznym infrastruktury kolejowej, utrzymaniem i eksploatacją pojazdów, posiadanymi kwalifikacjami pracowników bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu kolejowego, bezpieczeństwem przewozu towarów niebezpiecznych oraz posiadanymi dokumentami uprawniającymi do sprawowania funkcji użytkownika bocznicy.

W wyniku ostatnio przeprowadzonych działań nadzorczych, w związku ze stwierdzeniem zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego polegającego na eksploatacji toru kolejowego znajdującego się w złym stanie technicznym na bocznicy kolejowej Track Tec w Goczałkowie, Urząd Transportu Kolejowego wstrzymał ruch kolejowy na jednym z odcinków toru. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, prezes UTK stwierdził naruszenie przez  „Baltchem” Zakłady Chemiczne w Szczecinie przepisów dotyczących obowiązków użytkownika bocznicy kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, poprzez niespełnienie warunków organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Nieprawidłowości polegały na nieorganizowaniu dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach ustawiacza, manewrowego i maszynisty, doskonalenia zawodowego oraz szkoleń i egzaminów okresowych.

Konsekwentne działania nadzorcze Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w tym zakresie, mają na celu ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury i pojazdów kolejowych przez użytkowników bocznic oraz przyczyniają się do wzrostu standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce.