Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na użytkownika Kronospan Szczecinek karę pieniężną za prowadzenie działalności bez dokumentu uprawniającego, tj. eksploatację bocznicy kolejowej bez świadectwa bezpieczeństwa użytkownika.
Kara dotyczyła eksploatacji bocznicy kolejowej zlokalizowanej przy linii kolejowej nr 406 Szczecin Główny – Trzebież Szczeciński, odgałęziającej się rozjazdem nr 12 od toru stacyjnego nr 5 stacji Szczecin Glinki w kilometrze 15,918.
Prezes UTK przypomina, że zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy o transporcie kolejowym, dokumentem uprawniającym użytkowników bocznic kolejowych do ich eksploatacji jest świadectwo bezpieczeństwa. Pojęcie świadectwa bezpieczeństwa zostało zdefiniowane w art. 4 pkt 18 ustawy, jako dokument potwierdzający zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Wynika z tego, że świadectwo bezpieczeństwa jest dokumentem uprawniającym użytkownika bocznicy do rozpoczęcia i prowadzenia działalności polegającej na jej eksploatacji.
W ramach nadzoru nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych Prezes UTK prowadzi w 2014 roku cykliczne, szczegółowe kontrole ich użytkowników. Obejmują one m.in. stan techniczny infrastruktury kolejowej, utrzymanie i eksploatację pojazdów, posiadanie kwalifikacji zawodowych przez pracowników bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu kolejowego, bezpieczeństwo przewozu towarów niebezpiecznych oraz posiadanie dokumentów uprawniających do sprawowania funkcji użytkownika bocznicy. Ze względu na liczne nieprawidłowości stwierdzane podczas prowadzonych przez Prezesa UTK kontroli, działania nadzorcze w tym zakresie będą kontynuowane w 2015 roku.