Transport miejski Gdzie jest cyrkulacja powietrza w metrze?

Gdzie jest cyrkulacja powietrza w metrze?

27 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Tworzenie metra to nie tylko budowa stacji oraz drążenie i układaniu tuneli. Równie ważnym podziemnym obiektem, jest też wentylatornia szlakowa. Do jej głównych zadań należy obustronna wymiana powietrza między tunelami a powierzchnią terenu. W sytuacjach wyjątkowych ułatwi też ewakuację pasażerów.

Gdzie jest cyrkulacja powietrza w metrze?
Fot. AGP Metro

Jedną z nich jest dwukondygnacyjna wentylatornia V11, której płyta fundamentowa znajdzie się na głębokości około 18 metrów. Zlokalizowana między stacjami Rondo ONZ oraz Świętokrzyska umożliwi swobodną cyrkulację powietrza w tunelach. Pozwoli to zapobiec wystąpieniu tzw. efektu tłoka – pociąg wjeżdżający na stację nie wykona dodatkowej pracy pchając kumulującej się przed nim masy powietrza. Poprawi się również bezpieczeństwo pasażerów – 2 klatki schodowe pozwolą na sprawną ewakuację bezpośrednio z wnętrza tuneli.

Podziemna budowla liczy sobie niemal 90 metrów długości, a jej szerokość waha się w granicach 16-20 m. Skąd ta różnica? To właśnie wewnątrz wentylatorni V11, jeszcze przed stacją Świętokrzyska, powstaje tor rozjazdowy, który dalej łącznikiem tunelowym umożliwi przeprawę składów między I i II linią metra.

Do opróżnienia podziemnego obiektu z urobku wykonawca robót potrzebował ok. dziewięciuset 4-osiowych wywrotek, co daje 15 000 metrów sześciennych ziemi. Dziennie z placu budowy wyjeżdżało około 70 ciężarówek.